
Инклузивно образовање у Србији – процес који настоји да одговори на све потребе деце кроз веће учешће и мању искљученост – један је од приоритета Министарства просвете. Како овај процес изгледа у реалности, разговарали смо са кључним актерима у Врању. Посетили смо Школу за основно и средње образовање „Вуле Антић“ како бисмо из прве руке чули искуства и ставове о функционисању инклузивне наставе.
Школа за основно и средње образовање „Вуле Антић“игра централну улогу у подршци инклузивном образовању на територији Града Врања. Рад на инклузивном образовању је континуирана обавеза која захтева ангажовање целе заједнице. Као што наглашавају наши саговорници, циљ је да образовни систем буде флексибилан и одговоран према свим својим ученицима.
-Напредак деце можемо мерити квалитативним и квантитативним показатељима. Неко дете може на почетку третмана да од 10 боја, рецимо, препозна три боје. Ми дамо себи циљ да то дете у року од пет недеља препозна још три боје. Највећи професионални изазов је многобројност сметњи које се могу јавити код једног детета. То изискује велику стручност, може доћи и до стреса и до сагоревања у раду. Деца у току дана имају разне активности, објашњава Маја Ристић дефектолог.
– Циљ нам је да дете осамосталимо за живот уз помоћ њихових родитеља. Наша највећа брига је да дете оспособимо да сама брину о себи у будућности, каже Небојша Цветковић директор ШОСО “Вуле Антић“ у Врању.
Индивидуални образовни план (ИОП) је камен темељац успешне инклузије. ИОП није само документ већ живи план који се прилагођава јединственим потребама сваког детета. Задатак дефектолога је да процени потребе ученика, да предложи адекватне модификације наставног програма, прилагођене методе рада и помагала, и да едукује учитеље и наставнике како да их најбоље примене. Ово захтева сталну комуникацију и тимски рад – не само са наставницима, већ и са родитељима и стручним сарадницима.
Циљ инклузивног образовања је да за све обезбеди квалитетно образовања под једнаким условима, јер је право на образовање универзално људско право загарантовано ратификованим међународним правним актима, Уставом Републике Србије и законима који регулишу област образовања.

