
Остало је још двадесетак дана до поласка у школу и до упознавања првака са учитељицом или учитељем, седења на часу и писања на школској табли. Једна од станица пре поласка у школу за сваког првака је и посета логопеду.
Један од пет обавезних прегледа који обухвата систематски преглед за полазак детета у школу је и посета логопеду. Како каже логопед Љиљана Јовановић ординација је „Мала школа лепог говора“.
На самом почетку прегледа се утврђује анатомија и физиологија говорних органа, затим је ту примена батерије тестова, тријажни артикулациони и аналитички тест којим се утврђује стање правилне артикулације једног или више гласова.
– Раније је то обично био глас Р, међутим сада су ту актуелни гласови из групе африката С, З, Ц, фрикатива Ш, Ж, Ч и ту су и Л, Љ. Нема ту правила. Врло су ретка деца код којих је артикулационо одступање за један или два гласа, обично је то већи број гласова од 7, 8 или чак и 10. Ту је потребан дужи временски период да би се то искориговало и важно је и да се родитељи јаве на време, каже логопед Љиљана Јовановић.
По најновијим стандардима дете са пет година треба да артикулише све гласове српског језика, осим Р и Л, јер се ту узима у обзир и емоционално сазревање.
Порука за родитеље је да могу да доведу дете код логопеда и пре систематског прегледа за школу. Са друге стране, статистика говори да све већи број деце не изговара неки глас како треба, али да се то може кориговати уз рад и вежбе. Сарадња родитеља са терапеутом је јако битна, јер дете вежба и код куће.
– То што дете не изговара правилно један или више гласова није разлог да не добије потврду за школу или да не крене у школу, али је јако битно да се то коригује. Ми приликом првог сусрета када урадимо тријажу видимо који глас је приоритетни за корекцију. Ми покажемо вежбу, односно то који положај говорни органи треба да заузму у усној дупљи. Када добијемо глас, удружујемо изговор гласа са вокалима и онда следи фаза аутоматизације, односно увежбавање кроз речи, реченице, песмице, додаје Јовановићева.
Данашња деца су јако паметна, проницљива и брзо капирају, али новонаучено градиво не примењују у пракси. Док вежбају све је у реду, али када престане вежбање онда се они врате на ту лошу говорну навику и ту родитељи треба суптилно да опомињу дете да исправи тај глас, додаје наша саговорница.