У оквиру серијала ‘’Sorry, lakše je uz Montesori’’бавили смо се темељније Монтесори методом рада у настави. Наша саговорница Марија Дејковић, асистенткиња на Педагошком факултету, бави се познатом италијанском педагошкињом у оквиру своје докторске дисертације, те је поделила са нама своја сазнања.
Концепција Марије Монтесори у раду са децом у настави усмерена је на посебност дететових способности и индивидуалности, чиме се дете ставља у центар и где му се указује поштовање равно поштовању одрасле особе. Акценат се ставља на подршку и саморазвој, као и подстицање самосталности.
– Три основна стуба Монтесори методе јесу слобода, едуковани учитељ и подстицајно окружење. О том окружењу смо много слушали, оно се највише везује за материјале, јер су најконкретнији и најопипљивији, каже Марија Дејковић, асистенткиња на Педагошком факултету.
Слобода у овом смислу не сме бити превише широко схваћена. Монтесори тачно дефинише, шта та слобода подразумева и на који начин учитељ или васпитач треба да усмеравају ту слободу.
– Слобода се пре свега огледа у слободном кретању, седењу, јер је Марија Монтесори сматрала да није природно да дете седи у клупи по неколико сати, затим самосталност у избору садржаја, у креирању онога што ће да се ради и слично, додаје Дејковић.
Концепција Марије Монтесори обликује се кроз интензивне контакте са децом у различитим фазама или стадијумима њиховог развоја, при чему нема ограничења по питању из које су културне заједнице или какве средине деца. Монтесори је закључила да постоје неке универзалне карактеристике које свако дете поседује и самим тим фазе кроз које пролази.
Код Монтесори методе најбитнији сегмент је окружење, тако да су образовни простори максимално приближени детету, како би се оно осећало као код куће, што има за циљ стварање осећаја пријатности и слободе.
Методичари годинама доводе у питање ефикасност ове методе у смислу квалитета стечених знања и њиховог обима.
-Оно на шта могу да се позовем су резултати званичних истраживања, који говоре у прилог томе да деца из Монтесори школа не излазе оштећена ни за каква знања, напротив, истиче Дејковић.
Овај метод рада примењује се у многим монтесори вртићима и школама у Европи, али јавља се проблем јер је реч углавном о приватним установама, јер овај метод није заживео у редовном циклусу васпитања и образовања.