Први Монтесори материјали уводе се већ од рођења, и то су сензорни и практични материјали. Већ кроз разредну наставу користе се више језички, математички и космички материјали.
Монтесори материјали нису играчке, како се многима чини, већ веома пажљиво обликована средства путем којих деца долазе до сазнања уз поштовање свих елементарних педагошких принципа, прелазећи пут од познатог ка непознатом, од конкретног ка апстрактом, личним искуством и ангажовањем, у складу са сопственим могућностима и интересовањима.
– Тако да деца када дођу из Монтесори вртића у први разред ако су радили са овим материјалима онако како треба, супериорнији су у односу на своје вршњаке и имају више знања, каже асистенткиња на Педагошком факултету, Марија Дејковић.
Математички материјали мотивишу дете да апстрактне математичке појмове доживи на конкретан начин како би касније успешније савладавало сложене математичке операције, док језички имају за циљ развој говора, богаћење речника, вежбање фине моторике, прецизности и све оно што је повезано са читањем и писањем. Космички материјали су базирани на основама природних наука са циљем да дете што боље упозна свет у коме живи. Чувене су и Монтесори картице које се могу користити у настави готово свих предмета. Оно што је такође занимљиво код Монтесори материјала је да сви они имају контролу грешке, како би сама инструкција од стране учитеља или професора била што мања.
– Наравно, уколико учитељ види да дете греши, неће га пустити да то безгранично чини, дакле он ће се укључити ако дете неколико пута безуспешно покушава да обави неку радњу на Монтесори материјалу, он ће му помоћи, још једном демонстрирати или понудити неки други материјал, једноставнији, а сличан, ако сматра да дете није дорасло раду на том материјалу, додаје Дејковић.
Монтесори материјал дете према принципима педагогије Марије Монтесори бира само, као и активности, јер је суштина да се оно осећа слободно, да буде срећно и задовољно, а уједно и слободно и ангажовано, у складу са својим потребама и интересовањима.