Сензорни и практични материјали први са којима се деца сусрећу

Монтесори материјали

Монтесори материјали основа су педагогије Марије Монтесори. Ова италијанска педагошкиња материјале за образовање и васпитање деце поделила је у пет великих група. Ту су сензорни, практични, језички, математички и космички, а сви они имају контролу грешке, како би дете могло што самосталније да учи.

Подстицајно окружење игра веома важну улогу у развоју и учењу по принципима педагогије Марије Монтесори. То окружење захтева одређене материјале уз помоћ којих дете учи, а које је Марија Монтесори сврстала у пет великих група. Сензорни и практични материјали су први са којима се деца сусрећу.

-То су материјали који се првенствено односе на онај најранији период, оно што ми зовемо предшколским узрастом, дакле од рођења до шесте године. Управо је на тај начин, у зависности од узраста, фаза развоја, сензитивних периода, Марија Монтесори и креирала окружење, чији су најпрепознантљивији део Монтесори материјали. Како дете расте, мењају се и материјали, па онда имамо, осим сензорних и практичних, материјале који подразумевају усвајање неких основних математичких појмова, језичких појмова, као и за космичко образовање, каже асистенткиња на Педагошком факултету Марија Дејковић.

Уз помоћ сензорног материјала деца уче о бојама, структури, материјалу, мирису,  а употреба овог материјала подразумева визуелне, тактилне, аудитивне, термичке, густативне, стереогностичке и баричке вежбе.

У практичне Монтесори материјале спадају предмети за постављање стола, чишћење, заливање цвећа, гланцање ципела, качење веша, везивање пертли, пресипање из једне у другу посуду, коришћење пипете, сунђера и слично, путем којих деца формирају хигијенске навике, уче да користе прибор за јело, самостално воде бригу о себи и другима, али и развијају и контролишу координацију покрета.

-Дакле сваки Монтесори материјал има врло конкретно дефинисан циљ. Циљеви и задаци могу да се мењају код конкретног материјала које учитељ очекује, па један материјал може да се примењује у више области. Демонстрација од стране учитеља је веома важна, ту видимо како функционише улога наставника, учитеља, васпитача и та слобода, односно дисциплина на којој се толико инсистира, додаје Дејковић.

Сваки Монтесори материјал има контролу грешке, те ученик сам може увидети где је направио грешку и понављати вежбу док је не усвоји.

Важно је нагласити и то да свако може израдити Монтесори материјал и самостално, уколико поштује принципе и законитости које такав материјал мора да поседује.

Please follow and like us:
Образовање